Desafios contemporâneos da extensão universitária nas IEs brasileiras

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v13i31.1229

Keywords:

Extension, Curricularization, Micropowers, Community

Abstract

The pandemic imposed a forced period of isolation on everyone. In higher education we have seen worsening situations such as technological inequality and the unpreparedness of students and teachers to live in this virtual and abnormal period. In university extension, particularly, we find ourselves between “virtual work and the need for in-person” and we have seen assistance grow. In journalism courses, this period was marked by even greater anguish that involved technology, lack of eye contact and a certain accommodation, perhaps the result of the perplexity that affected everyone. As a backdrop to these long days of distancing, are the changes seen in legal precepts including PNE 2014-2024 and Resolution 7, from December 2018, the difficulty in innovating curricula asit requires a broader view, the understanding of university extension that still faces estrangements and many tensions caused by the inseparability of teaching, research and extension.

References

AROCENA, Rodrigo. Curricularización de la extensión: por qué, cuál, como? In: AROCENA, Rodrigo e outros. Integralidad: tensiones y perspectivas. Cuadernos de Extensión nº 1. Comisión Sectorial de Extensión y Actividades em el Medio. Udelar. Montevideo. 2011.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Decreto nº 6.495, DE 30 DE JUNHO DE 2008. Institui o Programa de Extensão Universitária - PROEXT.

BRASIL. Lei n° 13.005, DE 25 DE JUNHO DE 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Legislação Federal e Marginália, 2014.

BRASIL. Resolução 07 de dezembro de 2018.

CASAOVA, Hugo. El gobierno de la Universidad en España. La Coruña: Netbiblos, 2012.

DE DEUS, Sandra F. B.; IUCCI, Cecilia. Caminhos da integração das universidades brasileiras e latino-americanas. Revista de Extension Universitaria E+, v. 7, p. 98-103, 2017.

DE DEUS, Sandra F. B.; HENRIQUES, Regina Lucia Monteiro. A Universidade brasileira e sua inserção social. In: Tommasino, H.; Castro, J. (Org.). Los caminos de la extensión en América Latina y el Caribe. La Pampa: EdUNLPam, 2017, v. 01, p. 77-91.

DE DEUS, Sandra F. B. Extensão Universitária: sua contribuição para formação acadêmica e pessoal de estudante de graduação. In: GONÇALVES, Nádia Gaiofatto; QUIMELLI, Giselle Sá. (Org.). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016, v. 1, p. 77-91.

DE DEUS, Sandra F. B. Impacto e Transformação social: o papel da Extensão Universitária. In: GONÇALVES, Nádia Gaiofatto; QUIMELLI, Giselle Sá. (Org.). Princípios da Extensão Universitária: contribuição para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016, v. 1, p. 93-107.

DE DEUS, Sandra F. B. Extensão universitária e cidadania: desconstruindo para construir. Revista E+, v. 02, p. 28-32, 2012.

GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? Instituto Paulo Freire, 2017.

HOOKS, bell. Erguer a voz, pensar como feminista. São Paulo: Elefante, 2019.

MENÉNDEZ, Gustavo et al. Integración, docência y extensión: outra forma de enseñar y de aprender. UNL 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa.; FILHO, Naomar de Almeida. A Universidade no Século XXI: Para uma Universidade Nova. Coimbra, 2008.

TOMMASINO, Humberto e CANO, Agustin. Modelos de extensión universitária en las universidades latinoamericanas en El siglo XXI: tendéncias y controvérsias. Montevidéu, 2016.

Published

2024-04-18 — Updated on 2024-10-09

Versions

How to Cite

Desafios contemporâneos da extensão universitária nas IEs brasileiras. (2024). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 13(31), 75–86. https://doi.org/10.46952/rebej.v13i31.1229 (Original work published April 18, 2024)