Journalism learning with practice: the experience of three laboratories at PUC-Rio

Authors

  • Leonel Azevedo de Aguiar
  • Felipe Gomberg
  • Bruna Aucar

Keywords:

Jornalismo; Laboratório; Projeto Comunicar; Revista Eclética; Portal PUC-Rio Digital

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the three experiences developed in the undergraduate program in journalism at PUC-Rio: Projeto Comunicar, Revista Eclética and Portal PUC-Rio Digital. Since 1987, the Department of communication offers the opportunity of journalistic practice within the University to the student under the supervision of the professors in the area. What are the characteristics of the labs? What are the contributions of these experiences both for the professional formation of the field of journalism and the University itself? Those are the questions that guide this work.

Author Biographies

Leonel Azevedo de Aguiar

Doutor, professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica (PUC-Rio de Janeiro).

Felipe Gomberg

Doutor, professor do Departamento de Comunicação Social da PUC-Rio.

Bruna Aucar

Doutora, professora do Departamento de Comunicação Social da PUC-Rio.

References

AGUIAR, Leonel. A validade dos critérios de noticiabilidade no jornalismo digital. In: RO-DRIGUES, Carla (org.). Jornalismo on-line: modos de fazer. Rio de Janeiro/Porto Alegre: Editora PUC-Rio/Editora Sulina, 2009.

BARRETO, Ivana; RODRIGUES, Carla, KISCHINHEVSKY, Marcelo. Portal PUC-Rio Digital: um debate sobre educação e prática jornalística. Contemporânea, n.13, jul./dez. 2009.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

DEUZE, Mark. O jornalismo e os novos meios de Comunicação Social. Comunicação e Sociedade, vol. 9-10, 2006.

FONTCUBERTA, M. A notícia: pistas para compreender o mundo. Lisboa: Ed. Notícias, 1999.

JACOB, C. R. et al. (Orgs.). Projeto Comunicar: 25 anos em movimento. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2012.

OLIVEIRA, Dennis de; RODELLI, Patrícia. Jornal-laboratório: prática extensionista articulada com a dimensão ética do jornalismo. REBEJ - Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, v.1, n.1, abr./jul. 2007.

RODRIGUES, Carla. Ainda em busca de definições para o jornalismo on-line. In: RODRIGUES, Carla (org.). Jornalismo on-line: modos de fazer. Rio de Janeiro/Porto Alegre: Edi-tora PUC-Rio/Editora Sulina, 2009.

MARQUES DE MELO, J. de. Laboratório de Jornalismo: conceitos, preconceitos. In: _____. Comunicação, teoria e política. São Paulo: Summus, 1985.

QUADROS, Claudia Irene de; FERNANDES, José Carlos; MARTINS, Juliane. Jornalismo e cidadania: experiências de projetos de extensão universitária em educomunicação. Alceu, v. 18, n.35, jul./dez. 2017.

VIEIRA Junior, Antônio. Uma pedagogia para o jornal-laboratório. Tese (Doutorado em Comunicação). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Pau-lo, 2002.

Published

2018-12-27

How to Cite

Azevedo de Aguiar, L., Gomberg, F., & Aucar, B. (2018). Journalism learning with practice: the experience of three laboratories at PUC-Rio. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 8(23), 3–13. Retrieved from https://rebej.abejor.org.br/index.php/rebej/article/view/14

Issue

Section

Artigos