The contribution of extension for the integral formation of the students and enhancing local identities

Authors

  • Verônica D. Meneses
  • Fábio D'Abadia de Sousa
  • Wolfgang Teske

Keywords:

Ensino. Extensão Universitária. Jornalismo. Cultura local. Tocantins

Abstract

This paper investigates some experiences with extension projects developed in the journalism course at the Federal University of Tocantins, linked to disciplines. We use as methods content analysis and the participant observation. The experiences point to the role of education in journalism in two dimensions: a socio-cultural, which inserts the social context of place and can promote more holistic experience and committed to the reality of the student in his training as journalist; and a didactic, effective in multiple learning strategies that teaching and extension activities cited provide. These experiences highlight the search for revitalization of the social function of journalism, demonstrating the closeness of this area with the university extension and indicate the extension as a space for feedback to the society.

Author Biographies

Verônica D. Meneses

Doutora, professora de Jornalismo e do Mestrado em Comunicação e Sociedade da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Fábio D'Abadia de Sousa

Doutor, professor do curso de Jornalismo da UFT.

Wolfgang Teske

Doutor, professor no curso de Jornalismo da UFT.

References

ANJOS, A. C. C. dos. Do girassol ao capim dourado: apropriação e ressignificação de elementos naturais na narrativa identitária do Estado do Tocantins. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2017.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

________. Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

DE CERTEAU, M. A invenção do Cotidiano. v. 1. Artes de fazer. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 1994.

DISCENTE EXTENSIONISTA. Informação verbal. Entrevista concedida em maio de 2018

ESPOSITO, R. Communitas: Origène et destin de la communauté. Paris: PUF, 2000.

FRANCO, C. F. M.; MENESES, V. D. Jornalismo e cultura: uma experiência de ensino e extensão universitária. ECCOM, v. 7, n. 14, pp. 155-168, jul./dez. 2016.

GOHN, M. G. Movimentos Sociais na Contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, vol.16, n.47, pp.333-361, mai./ago. 2011.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: COSACNAIFY, 2003.

PAULA, J. A. de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul./nov. 2013.

PERUZZO, C. M. K. Comunicação nos movimentos populares: a participação na construção da cidadania. Petrópolis: Vozes, 2004.

________. Revisitando os Conceitos de Comunicação Popular, Alternativa e Comunitária. Anais do XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Brasília, DF, Brasil, 2006.

RIBEIRO, C. et. al. Relatório final do Projeto Um dia de Príncipe. Palmas: Universidade Fe-deral do Tocantins, 2011. Mimeo.

SILVA, V. C. P. da. Palmas, a última capital projetada do século XX: uma cidade em busca do tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

KOVACH, B.; ROSENSTIEL, T. Os elementos do Jornalismo. O que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial, 2004

WOODWARD, K. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

XAVIER, C.; BRONOSKY, M. E. Formação superior em Jornalismo e os desafios da prática do jornal-laboratório. REBEJ - Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, v. 6, n. 19, pp. 177-190, jul./dez. 2016.

Published

2018-12-27

How to Cite

D. Meneses, V., D’Abadia de Sousa, F., & Teske, W. (2018). The contribution of extension for the integral formation of the students and enhancing local identities. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 8(23), 14–25. Retrieved from https://rebej.abejor.org.br/index.php/rebej/article/view/15

Issue

Section

Artigos