Experimentando a indissociabilidade na prática, em sala de aula

Authors

  • Mário Messagi

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.308

Keywords:

Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão, Escola de Frankfurt, Pesquisa quantitativa

Abstract

The indissociability between lecturing, research and extension in Brazilian universities is an unquestionable constitutional principle, but not so easy to do effectively. There are some advances in extension policies, but the integration of research with lecturing is still a great challenge. This report presents an experience of collective construction of a database on ideological positioning and musical taste, done in the classroom, with two classes of discipline Theory of Communication. The students were organized in groups, where each member had a specific role in the research process and had to work with other students from other groups with the same function and also with their own group. As a result, 12700 responses were collected, overcoming our initial expectations at all. This one produced a consistent database and offered experience that was closer to reality.

Author Biography

Mário Messagi

Professor do Departamento de Comunicação, nas áreas de Teoria da Comunicação, História da Comunicação, Teoria da Jornalismo e Comunicação e Cultura.

References

ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. RJ: Jorge Zahar, 1985.
CARONE, Iray. Fascismo on the air: estudos frankfurtianos sobre o agitador fascista. In Revista Lua Nova, nº 55-56, São Paulo, 2002.
COHN, Gabriel (org.). Comunicação e indústria cultural. SP: Nacional, 1975.
DUARTE, Jorge e BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2ª ed. SP: Atlas, 2011.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.
FEDERAL, SENADO; VANHONI, Ângelo. Plano Nacional de Educação. Brasília: Senado Federal, UNESCO, 2001.
GONÇALVES, Nadia Gaiofatto. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. Perspectiva, v. 33, n. 3, p. 1229-1256, 2015.
LYRA, Eduardo Silvio Sarmento de et alii. Guia para curricularização da extensão na UFAL. UFAL, 2016.
MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 3ª edição, 1969.
MICK, Jacques; LIMA, Samuel. Perfil do jornalista brasileiro. Florianópolis: Insular, 2013.
ORTIZ, Renato. A escola de Frankfurt e a questão da cultura. In: Revista Brasileira de Ciências sociais, v.1, nº1, São Paulo, 1986.
PEIXOTO, Luiz Antônio da Silva. Marcuse: cultura, ideologia e emancipação no capitalismo tardio. In Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia. Rio de Janeiro, vol. 11, nº 1, pp. 156-180, 2011.

Published

2020-11-24

How to Cite

Messagi, M. (2020). Experimentando a indissociabilidade na prática, em sala de aula. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 10(26), 85–94. https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.308

Issue

Section

Relato de Experiência