Extension project for midiatic education and journalism criticism

Keywords:

Journalism, Media criticism, Education, Extension

Abstract

This experience report has the objective to present and analyze the execution of the pedagogical extension project "Educação para crítica de mídia nas escolas públicas". Developed by the Observatório da Ética Jornalística (objETHOS/UFSC), this initiative collaborates with the generation of critical thinking of schools students of the metropolitan region of Florianópolis/SC about the journalistic media. The methodology of teaching and learning adopted has as theoretical reference the concept of dialogue in Paulo Freire (2011). As main results, we identified the students positive acceptance of the project and the need of readjustments to increase their participation.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.

DONSBACH, Wolfgang. Journalism as the new knowledge profession and consequences for journalism education. Journalism, p. 1-17, 2013.

ESTEVÃO, Flávia Gonçalves; FARIAS, Lídia. Conexão e “Pós-verdade”: propagabilidade da desinformação? In: XLI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 41, 2018, Joinville. Anais... São Paulo: Intercom, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Porto Alegre: Tchê, 1987.

GOMES, Wilson; MAIA, Rousiley. Comunicação e democracia: problemas e perspectiva. São Paulo: Paulus, 2008.

LIMA, Venício. Comunicação e cultura: as ideias de Paulo Freire. Brasília: Editora UnB, 2011.

LOPES, Claudia et al. ERICA: prevalência de transtornos mentais comuns em adolescentes brasileiros. Revista de Saúde Pública, São Paulo, p. 1-9, 2016.

MARQUES DE MELO, José. Para uma leitura crítica da comunicação. São Paulo: Paulinas, 1985.

SECOM – Secretaria de Comunicação da Presidência da República. Pesquisa Brasileira de Mídia 2016. Brasília, 2016.

SILVA, Gislene; SOARES, Rosana de Lima. Para pensar a crítica de mídia. Famecos, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 820-839, set/dez 2013.

SILVA, Terezinha; FRANÇA, Vera. Jornalismo, noticiabilidade e valores sociais. E-Compós, Brasília, v. 20, n. 3, p. 1-21, set/dez 2017.

VIZEU, Alfredo; ROCHA, Heitor; MESQUITA, Giovana. O Cidadão como Co-Produtor da Notícia: Novos Desafios ao Jornalismo. In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 33, 2010, Caxias do Sul. Anais... São Paulo: Intercom, 2010.

Published

2019-10-10

How to Cite

Extension project for midiatic education and journalism criticism. (2019). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 9(24), 158–179. Retrieved from https://rebej.abejor.org.br/index.php/rebej/article/view/322

Issue

Section

Relato de Experiência