O Journalism teaching at UFBA: integration as a strategy for restructuring the course

a integração como estratégia para reestruturação do curso

Authors

  • Suzana Barbosa UFBA
  • Fábio Sadao Nakagawa UFBA
  • Ivanise Andrade UFBA
  • Leonardo Costa UFBA
  • Washington José de Souza Filho UFBA

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v11i29.468

Keywords:

Experience. Journalism. Journalism Teaching. Facom. Ufba

Abstract

This experience report addresses the restructuring proposal for the creation of the Journalism Course at the Faculty of Communication at the Federal University of Bahia (FACOM | UFBA). Still in process with the Pró-Reitoria de Ensino de Graduação (PROGRAD) for consideration by the Conselho Acadêmico de Ensino (CAE), the proposal was prepared by the Núcleo Docente Estruturante of Journalism and has integration as its main methodological strategy. The approach starts from the contextualization of the teaching of Journalism in Brazil and Bahia, which had the third course created in Brazil implemented in 1950 at UFBA. It then traces the route of journalism teaching at FACOM, its specificities, until reaching the aspects that guided the construction of the new Pedagogical Project of the Journalism Course?, expected to be implemented in 2022.

 

Author Biographies

Suzana Barbosa, UFBA

Doutora em Comunicação e professora de Jornalismo da UFBA.

Fábio Sadao Nakagawa, UFBA

Doutor em Comunicação e Semiótica e professor da UFBA.

Ivanise Andrade, UFBA

Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas e professora da UFBA.

Leonardo Costa, UFBA

Doutor em Cultura e Desenvolvimento e professor da UFBA.

Washington José de Souza Filho, UFBA

Doutor em Ciências da Comunicação e professor da UFBA.

References

BARBOSA, S. Jornalismo convergente e continuum multimídia na quinta geração do jornalismo nas redes digitais. In: CANAVILHAS, J. (org.). Notícias e mobilidade: o jornalismo na era dos dispositivos móveis. Covilhã, Portugal: Livros LabCom, 2013, p. 33-54.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório síntese de área: Comunicação Social - Jornalismo. Brasília: Inep, 2019.

CARVALHO, E. S. Pedagogia do jornalismo: para quê? In: MEDITSCH, E. KRONBAUER, J.; BEZERRA, J. F. Pedagogia do Jornalismo: desafios, experiências e inovações. Flori-anópolis, SC: Insular, 2020. p. 20-36.

COSTA, L.; FERNANDES, B.; AZEVEDO, M.; GOMES, M. E.; CRUZ, R. S. A formação em Jornalismo na Universidade Federal da Bahia: uma análise dos egressos. Revista Bra-sileira de Ensino de Jornalismo, v. 11, 28 ed., p. 69-88, 2021.

ECHEVERRÍA, J. El arte de innovar: naturalezas, lenguajes, sociedades. Madrid: Plaza y Valdés, 2017.

FACULDADE DE COMUNICAÇÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Jornalismo. Salvador, 2021.

FACULDADE DE COMUNICAÇÃO. Projeto Acadêmico do Curso de Comunicação Habilitação em Jornalismo. Salvador, 1999.

KNEIPP, V. A. P. Analógico, digital e transmídia. In: EMERIN, C.; FINGER, C.; PORCELLO, F. Desafios do telejornalismo: ensino, pesquisa e extensão. Florianópolis, SC: Insular, 2018, p. 173-189.

LORDELO, J. A. C.; DAZZANI, M. V. M. Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades na avaliação de programas. Salvador: Edufba, 2012.

MARTINS, P.; GUIMARÃES, M. “Todo jornal tem e sempre teve função política”. In: MATTOS, S. Memória da imprensa contemporânea da Bahia. Salvador: Instituto Geográfico e Histórico da Bahia, 2008, p.15-36.

MELO, J. M. Teoria do Jornalismo: identidades brasileiras: São Paulo, 2006.

MOREIRA, S. V.; PEREIRA, A. A. Cursos de Jornalismo em perspectiva histórico-geográfica: arranjos locais e regionais no Brasil. Comunicação & Educação, XXVI (1), 19-30, 2021.

MOURA, C. P. O Curso de Comunicação Social no Brasil: do currículo mínimo às novas diretrizes curriculares. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

NAKAGAWA, F. S.; BARBOSA, S. O.; SOUZA FILHO, W. J. O ensino de Jornalismo e a convergência: Integração das redações como proposta pedagógica. In: PINHEIRO, E. B; VARÃO, R.; BARCELLOS, Z. (org.). Práticas e tensionamentos contemporâneos no ensino de Jornalismo. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Comunicação, 2018, p. 129-138.

SALAVERRÍA, R.; NEGREDO, S. Periodismo integrado – convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90Media, 2008.

SALAVERRÍA, R.; GARCÍA AVILÉS, J.A.; MASIP, P.M. Concepto de Convergencia Perio-dística. In: LÓPEZ-GARCÍA, X; PEREIRA FARINA, X., (eds). Convergencia Digital. Re-configuração de los Medios de Comunicación en España. Santiago de Compostela: Uni-versidade de Santiago de Compostela, 2010, p. 41-6.

VAZQUEZ-HERRERO, J.; DIREITO-RECOLLAL, S.; SILVA-RODRIGUEZ, A.; LÓPEZ-GARCÍA, X. (eds.). Journalistic metamorphosis, studies. Media Transformation in the Digital Age. (Studies in Big Data Book 70). Cham: Springer Nature, 2020, p.199-207.

Published

2021-12-22

How to Cite

Barbosa, S. ., Sadao Nakagawa, F. ., Andrade, I. ., Costa, L. ., & José de Souza Filho, W. . (2021). O Journalism teaching at UFBA: integration as a strategy for restructuring the course : a integração como estratégia para reestruturação do curso. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 11(29), 45-60. https://doi.org/10.46952/rebej.v11i29.468

Issue

Section

Dossiê