Divulgação científica e popularização do conhecimento nas redes sociais

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v13i31.490

Keywords:

divulgação científica, popularização científica, redes sociais, Instagram, YouTube

Abstract

The MíDIVulga project, by @grupomidi, aims to produce scientific dissemination videos with a language adapted to social media. From August 2020 to March 2022, 68 videos were produced, based on scientific articles published in journals and books, in two sections, Amazon and Humanities. Until August 2021, the videos had a longer format, from 3 to 5 minutes, and addressed the texts more fully. Since then, script, video format and size and editing have been adapted to Reels, new to Instagram. The productions were now one minute long and recorded vertically, with the script covering the introduction, result and conclusion of the articles. With this change, the average views per video went from 350 to over 2,000.

References

ALBIGALI, Sarita. Divulgac?a?o cienti?fica: informac?a?o cienti?fica para a cidadania? Ci. Inf., Brasi?lia, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.

BERNARDAZZI, Rafaela. Youtubers e as relac?o?es com a produc?a?o audiovisual. In: Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (Intercom), São Paulo, 2016.

BRAMBILLA, Ana. Para entender as mídias sociais. Salvador: Edições VNI, 2011.

BRIGGS, Mark. Journalism next: a practical guide to digital reporting and publishing. 2ª Ed. EUA: SAGE, 2013.

BORCEZI, Daniela; MORAIS, Carlos. Fact-checking e a circulac?a?o da noti?cia poli?tica: o discurso sobre o fim da Cracola?ndia. Revista I?cone, Recife, Vol. 17, N. 1, p. 72–84, 2019.

BUENO, Wilson. Comunicac?a?o cienti?fica e divulgac?a?o cienti?fica: aproximac?o?es e rupturas conceituais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010.

CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan. Jornalismo em transição. In: FIDALGO, António; CANAVILHAS, João (Org.). Comunicação digital: 10 anos de investigação. Covilhã: Livros Labcom, 2014, p. 33-58.

CARREIRA. Krishma. Youtuber e conteu?do audiovisual propaga?vel. 2015. In: Anais do Simpósio Internacional de Tecnologia e Narrativas Digitais. São Luís: UFMA, 2015.

DOURADO, Danila; PaperCLIQ. #MídiasSociais: perspectivas, tendências e reflexões. 1. ed. PaperClIQ, 2010.

FARIA, Ana; MARINHO, Felipe. Influenciadores Digitais: Um Estudo Sobre a Popularidade Alcanc?ada Atrave?s do YouTube. In: Anais 40º Congresso Brasileiro de Cie?ncias da Comunicac?a?o. Curitiba: Positivo, 2017.

JENKINS, Henry. Cultura da conexão. São Paulo: Aleph, 2014.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2ª ed., São Paulo: Aleph, 2009.

LEMOS, André. Cibercultura. Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LEMOS, André. Cibercultura e Mobilidade. Revista Razón y Palabra. Out-Nov, 2004.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MEDEIROS, João. Redac?a?o cienti?fica: a pra?tica de fichamentos, resumos, resenhas. São Paulo: Atlas, 2006.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SILVA, Fernando. Jornalismo móvel. Salvador: EDUFBA, 2015.

LAVADO, Thiago. Instagram expande função que próxima rede social do TikTok, G1, publicado 23 jun. 2022. Disponível: <https://g1.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2020/06/23/instagram-expande-funcao-que-aproxima-rede-social-do-tiktok.ghtml>. Acesso em 03 mai. 2023.

VALERIO, Palmira; PINHEIRO, Lena. Da comunicac?a?o cienti?fica a? divulgac?a?o. Transinformac?a?o, Campinas–SP, v. 20, n. 2, agosto, p. 159-169, 2008.

ZAGO, Gabriela. Circulac?a?o jornali?stica no Twitter: apontamentos para discussa?o. In: Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Sa?o Lui?s: SBPJOR, 2010, p. 1-14.

ZAGO, Gabriela. Recirculac?a?o jornali?stica no Twitter: motivac?o?es dos interagentes para filtrar e comentar noti?cias. In: Anais do I Confibercom, Sa?o Paulo, 2011, p. 1-16.

Published

2024-03-14 — Updated on 2024-10-09

Versions

How to Cite

Divulgação científica e popularização do conhecimento nas redes sociais. (2024). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 13(31), 23–35. https://doi.org/10.46952/rebej.v13i31.490 (Original work published March 14, 2024)