Transmedia journalism in the classroom

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v14i33.508

Keywords:

Transmedia, Script, Journalism, Method, Teaching

Abstract

The exercise of the journalist's profession has been reconfigured and required media and discursive skills that are associated with the transmedia production model. This article systematizes contributions from the application of the teaching method of scripting special transmedia reports that considers thematic aspects for the expansion of new content, and puts to the test the media-thematic map, a tool designed based on analytical studies to subsidize its production process. The testing was carried out in classes of the Journalism Course at the Universidade Federal de Pernambuco during the 2020.2 and 2021.1 semesters, and its first results point to the functionality of the tool, evidencing significant clues for the teaching of transmedia journalism.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. 4. ed. São Paulo: Ática, 2005.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 1, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Jornalis-mo, bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: < https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN12013.pdf >. Acesso em: 20 fev. 2022.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEI-RA. Portaria nº 446, de 30 de maio de 2018. Dispõe sobre o componente específico da área de Comunicação Social – Jornalismo do Enade 2018. Disponível em: < https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/legislacao/2018/portaria_n444_30052018_formacao_geral_enade2018.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2022.

CANAVILHAS, João. Jornalismo Transmídia: um desafio ao velho ecossistema midiático. In: RENÓ, D. CAMPALANS, C. RUIZ, S. e GOSCIOLA, V. Periodismo Transmedia: miradas múl-tiples. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2013, p. 53-68.

FECHINE, Yvana et al. Como pensar os conteúdos transmídias na teledramaturgia brasilei-ra? Uma proposta de abordagem a partir das telenovelas da Globo. In: LOPES, Maria Im-macolata Vassallo de (org). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013.

FIORIN, José Luiz. Elementos de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009a.

_______ . The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytell-ing. 2009b. Disponível em: <www.henryjenkins.org>. Acesso em 06 mar. 2022.

MACEDO, Marcos Carvalho. Narrativa transmídia jornalística: estratégias e procedimen-tos nos dossiês Tudo Sobre. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponí-vel em: <https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/34254>. Acesso em: 16 fev. 2022.

__________. Mapa midiático-temático: instrumental para roteirização de reportagem trans-mídia.In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, n. 30, 2021a, São Paulo. Anais do XXX Encon-tro Anual da Compós. Disponível em: <https://proceedings.science/compos-2021/trabalhos>. Acesso em: 25 fev. 2022.

_________. Ensino de Jornalismo Transmídia: uma proposta para roteirização de reportagens especiais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, n. 19. 2021b, Encontro virtual. Anais do 19º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Dis-ponível em: <https://proceedings.science/sbpjor-2021/trabalhos>. Acesso em: 25 fev. 2022.

MOLONEY, Kelvin. T. Porting Transmedia Storytelling to Journalism. Dissertação (Mes-trado em Artes). Faculty of Social Sciences, University of Denver, Denver, 2011. Disponível em: <https://digitalcommons.du.edu>. Acesso em: 06 mar. 2022.

SCOLARI, Carlos Alberto. Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Bar-celona: Duesto, 2013.

Published

2024-04-23 — Updated on 2024-10-14

Versions

How to Cite

Transmedia journalism in the classroom. (2024). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 14(33), 34-48. https://doi.org/10.46952/rebej.v14i33.508 (Original work published April 23, 2024)

Issue

Section

Artigos