"I didn't understand a lot of what he was saying"

intellectual challenges of arriving at higher education

Authors

  • Agnes Francine de Cavalho Mariano Universidade Federal de Ouro Preto
  • Matheus Vinicius Ferreira Reis

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v15i34.1234

Keywords:

Affiliation, Higher education, Memory, Literacy, Student life

Abstract

The research addresses the challenges of affiliation with university life experienced by students. We base our study on research by Alain Coulon (2008) and Brazilian research on academic trajectories (Sampaio, 2011; Santos; Sampaio, 2012). To access student perceptions of their experiences, we rely on memory through semi-structured interviews with six Journalism students. We identified different challenges related to intellectual affiliation, such as understanding bibliography and classes, implementing study strategies, and time management. This leads us to ponder the importance of initiatives for the development of reading and writing.

Author Biographies

Agnes Francine de Cavalho Mariano, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre (UFBA) e doutora (USP) em Comunicação. Professora da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Matheus Vinicius Ferreira Reis

Graduado em Jornalismo na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), foi bolsista de IC (CNPq)

 

References

ALMEIDA FILHO, Naomar. O campus universitário como campo (de pesquisa). In: SANTOS, G. G. dos; SAMPAIO, S. (Orgs.). Observatório da vida estudantil: estudos sobre a vida e culturas universitárias. Salvador: Edufba, 2012. p. 61-83.

BARBOSA, Marialva. Jornalistas, “senhores da memória”? In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 27, 2004, Porto Alegre. Anais eletrônicos. Porto Alegre: PUC-RS, 2006.

CALOUROS(AS) da UFRB já podem consultar lista de tutores(as) disponíveis para auxiliá-los(as). UFRB, Cruz das Almas, 15 mar. 2024. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/portal/noticias/7206-ufrb-divulga-lista-de-tutores-para-auxiliar-calouros-na-integracao-universitaria-2?fbclid=IwAR37T9zrRWCQ20_OewHboMcxxYL2UZOnJTd6oGqDGgoXBivY9TYm4omwZB0

CARDOSO, Frederico Assis; AMORIM, Marina Alves; LACERDA, Wânia Maria Guimarães. A educação como objeto de análise da sociologia: pensando a relação dos estudantes com o ensino superior. Entrevista com o Professor Saeed Paivandi. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 5, n. 1, p. 215-239, jan./jun. 2014.

COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: Edufba, 2008.

______. O sucesso estudantil e sua avaliação: que política universitária é possível? In: SANTOS, G.; SAMPAIO, S. (Orgs.). Observatório da vida estudantil: estudos sobre a vida e culturas universitárias. Salvador: Edufba, 2012. p. 19-30.

FIAD, Raquel Salek. A escrita na universidade. Revista da Abralin, v. 10, n. 4, p. 357-369, 2011.

HERINGER, Rosana. “Organizando o pensamento”: desafios da rotina acadêmica num curso de Pedagogia. In: SANTOS, G. G. dos; SAMPAIO, S. M. da R.; CARNEIRO, A. S. C. (org.). Observatório da Vida Estudantil: avaliação e qualidade no ensino superior. Formar como e para que mundo?. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 231-248.

MARINHO, Marildes. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 363-386, 2010.

MATTOS, Hellen Cristina Xavier da Silva; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Tutoria entre pares: uma prática educativa aliada à permanência universitária. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. e5018060, 2023.

PENA, Mariza Aparecida Costa; COUTRIM, Rosa Maria da Exaltação; MATOS, Daniel Abud Seabra. Oportunidades e desafios no ensino superior: experiências de universitários de camadas populares da Universidade Federal de Ouro Preto. Periódico Horizontes, Itatiba, v. 39, n. 1, p. 1-23, 2021.

POLLACK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. p. 200-207.

SOUSA, Letícia Pereira de; PEIXOTO, Maria do Carmo de Lacerda. A moradia estudantil universitária: práticas de educação formal e informal. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 6, p. 299-311, 2020.

ROUSSO, Henry. A memória não é mais o que era. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. (Orgs.). Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 93-101.

SAMPAIO, Sônia. O observatório da vida estudantil: uma contribuição aos estudos sobre vida e cultura universitária. In: SAMPAIO, S. (Org.). Observatório da vida estudantil: primeiros estudos. Salvador: Edufba, 2011. p. 13-25.

SANTOS, Georgina Gonçalves dos; SAMPAIO, Sônia. Apresentação. In: SANTOS, G.; SAMPAIO, S. (Orgs.). Observatório da vida estudantil: interdisciplinaridade, vida estudantil e diálogo de saberes. Salvador: Edufba, 2020. p. 19-23.

SANTOS, G.; SAMPAIO, S. (Orgs.). Observatório da vida estudantil: estudos sobre a vida e culturas universitárias. Salvador: Edufba, 2012.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 2000.

TEIXEIRA, Ana Maria Freitas. A universidade entre as palavras de jovens de origem popular. In: SAMPAIO, S. (Org.). Observatório da vida estudantil: primeiros estudos. Salvador: Edufba, 2011. p. 27-51.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

URPIA, Ana Maria de Oliveira; SAMPAIO, Sônia. Mães e universitárias: transitando para a vida adulta. In: SAMPAIO, S. (Org.). Observatório da vida estudantil: primeiros estudos. Salvador: Edufba, 2011. p. 145-168.

Published

2024-11-01

How to Cite

Mariano, A. F. de C., & Reis, M. V. F. (2024). "I didn’t understand a lot of what he was saying": intellectual challenges of arriving at higher education. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 15(34), 15–33. https://doi.org/10.46952/rebej.v15i34.1234

Issue

Section

Artigos