Narrativas de vida

Authors

  • Gabriela Souza Silva UESB
  • Élica Luiza Paiva UESB

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v14i33.1277

Keywords:

Formation, Biographical method, Theory, Practice

Abstract

The present work seeks to understand how the intersection between theoretical and practical disciplines of the Social Communication course (qualification in Journalism) from Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia is established - in the (auto)biographical trajectory of students, alumni and professors of the course - who participated in the video documentary A travessia da formação. The subjects' narratives serve as data for this article, which brings theoretical-epistemological premises of the biographical method (Ferrarotti, 2010) and the methodology of heterobiographical research-training (Paiva, 2018) as a basis. With this study, it became evident that most subjects consider that both theoretical and practical disciplines have equal value for their academic training in Journalism.

References

DELORY-MOMBERGER, Christiane. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva e Luís Passeggi. – Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DEWEY, John. Experiência e Educação. Tradução de Renta Gaspar, Coleção Textos Fundantes de Educação, Petrópolis, RJ, 2010.

DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. Universidade de Genebra, 1982. In: O Método (Auto) Biográfico e a Formação/organização – Natal, RN: EDURFN: São Paulo: Paulus, 2010.

FERRAROTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. Paris: Payot, 1979 In: O Método (Auto) Biográfico e a Formação/organização – Natal, RN: EDURFN: São Paulo: Paulus, 2010.

FORTUNA, Volnei. A relação teoria e prática na educação em freire, 2015. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/1056/746 Acesso em: 28 abr. 2019.

IPIRANGA, Sarah Diva da Silva. A formação de professores e mediadores de leitura, 2018.

JOSSO, Marie Christine. Da formação do sujeito.... Ao sujeito da formação. Universidade de Genebra, 1978.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de Vida e Formação. Tradução José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, nº 19, Campinas, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf Acesso em: 24 mai. 2019.

MARTINEZ, Monica; ALBUQUERQUE, Aline. Narrativas biográficas: os diários como fonte de pesquisa e instrumento narrativo. PAULUS: Revista de Comunicação da FAPCOM, v. 3, n. 5, jan./jul. São Paulo, 2019. Disponível em: https://revista.fapcom.edu.br/index.php/revista-paulus/article/view/96. Acesso em: 24 mai. 2022.

NOGUEIRA, Jocélia Barbosa; ALBARADO, Edilson da Costa; VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira. Metodologia na perspectiva freiriana: uma educação emancipatória para ação libertária no bojo dos movimentos sociais. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, p. 279-293, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e202019/pdf. Acesso em: 15 ago. 2022.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O Método (Auto) Biográfico e a Formação/ organização. – Natal, RN: EDURFN: São Paulo: Paulus, 2010.

ORMAZENE, Fabiano. Condições de produção e biografia: a noção de humanização na constituição histórico do gênero. Revista Observatório, vol. 6, n. 5 (Edição Especial 2), agosto 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11184/18113. Acesso em: 24 mai. 2022.

PAIVA, Élica Luiza. Narrativas de histórias de vida como formação de si: um jogo com adolescentes do povoado do maracujá. 1.ª edição: fevereiro, 2018.

WILL, Sharon Varjão. Intercessões: Nietzsche e a Educação. Niterói, 2009. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp115451.pdf Acesso em: 24 abr. 2019.

Published

2024-09-12

How to Cite

Souza Silva, . G., & Paiva, Élica L. (2024). Narrativas de vida. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 14(33), 78-89. https://doi.org/10.46952/rebej.v14i33.1277

Issue

Section

Artigos