Supervised Internship at the UFPB Journalism Course

Analysis of the First Three Years of Implementation

Authors

  • Zulmira Nóbrega Piva de Carvalho
  • Geovânia Alves da Silva

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.355

Keywords:

Journalism;, Internship in Journalism;, Journalism course;, UFPB.

Abstract

This academic article analyzes the activities of the students enrolled on the internship classes called “Estágio Supervisionado I” and “Estágio Supervisionado II”, from the period 2015.1 to 2017.2. The activities took place in the Journalism Undergraduate Course of the institution Universidade Federal da Paraíba. The entire review process was based on how the interns performed their activities according to their respective areas, which were described in the Supervised Internship Reports. Also, the reports describe the current situation of the communication job market and the rates of employment based on the number of new graduated Journalists who managed to get employed. To achieve the results of the research, the Internship Reports were used as data source divided by categories, which are: Identification; Performed Activities; Internship Workspace and Other Related Issues. The results of the research indicate that the interns of the Journalism Course were able to successful develop their activities and the job market related to Journalism went through several changes between the semesters reported.

Author Biography

Geovânia Alves da Silva

Graduada em Jornalismo pela UFPB.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOWDITCH, J. L. e BUONO, A. F. Elementos de comportamento organizacional. São Paulo: Pioneira, 1992.

BRASIL. Lei Nº 11.788, DE 25 DE SETEMBRO DE 2008. Dispõe sobre o estágio de estu-dantes, Brasília, DF, set 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso em: 14 set. 2019.

BRASIL. Portaria CJ 03/2018. Regulamenta o Estágio Supervisionado obrigatório do Curso de Jornalismo, do Centro de Comunicação, Turismo e Artes da Uni-versidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, jul. 2018. Disponível em: <https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/2018250025c67710298851065eb71b2ba/portaria_3_estagio_CJ_03__2018.pdf>. Acesso em: 14 set. de 2019.

BURIOLLA M. A. F. O estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

COLOMBO, Irineu Mario; BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil: Editora UFPR. n. 53, p. 171-186, jul./set. 2014.

FÍGARO, Roseli. As mudanças no mundo do trabalho do jornalista. São Paulo: Atlas Editora, 2013.

MARRAN, Ana Lúcia; LIMA, Paulo Gomes. Estágio curricular supervisionado no ensi-no superior brasileiro: algumas reflexões. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.2, p. 1-19, agosto, 2011.

VALVERDE, Franklin Larrubia. O papel pedagógico do estágio na formação do jor-nalista. Tese (Doutorado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação e Artes, Univer-sidade de São Paulo, São Paulo, p. 227. 2006.

Published

2020-11-24

How to Cite

Piva de Carvalho, Z. N., & Alves da Silva, G. . (2020). Supervised Internship at the UFPB Journalism Course: Analysis of the First Three Years of Implementation. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 10(26), 69–84. https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.355

Issue

Section

Relato de Experiência