Professor e estudante e os encontros formativos:

como a formação do estudante é afetada a partir da formação biográfica do professor?

Authors

  • Maria Fernanda Feminella Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Élica Luiza Paiva

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.377

Keywords:

Afetividade. Formação. Narrativas biográficas. Mundo-de-vida.

Abstract

We seek to understand how or the world-of-life (MOMBERGER, 2008) of the educator overlaps the human and professional formation of educating, to understand the University as a place of (dis) formative encounters. For isso, we carried out a study with the student researchers of the Scientific Initiation (IC), the group of studies and research, Narratives, Training and Experimentation (Naforme), the course of Social Communication with training in Jornalismo da Universidade Estadual Sudoeste da Bahia (Uesb ). We discussed a relação da afetividade trabalhada by Cláudia Cristina Silva Medeiros (2016), as well as two theoretical pressures by Christine Delory-Momberger (2008), Marie-Christine Josso (2010), among other authors. We understand that the formation of two students is shaved from the biographical formation of the professor, pois, or being professional and personal, is (co) related.

Author Biography

Élica Luiza Paiva

Professora doutora adjunta do curso de Jornalismo da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

References

BACKES, Dirce Stein; COLOMÉ, Juliana Silveira; ERDMANN, Rolf Herdmann; LUNARDI, Valé-ria Lerch. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O mundo da saúde, São Paulo: 2011. Disponível em: <http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/88/10_GrupoFocal.pdf>. Acesso em: 04 nov. 2020.

CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza. Por uma perspectiva deliberatória do currículo. In: FAEEBA, Revista da (comp.). Educação e educadores. 5. ed. Salvador: Faeeba, 1996, p. 3-224. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/250/showToc>. Acesso em: 11 set. 2019.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Trad. Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Luis Passeggi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DOMINICÉ, Pierre. L’histoire de vie comme processos de formation. Paris: L’Harmattan, 1990.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FIN-GER, Matthias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In: NÓVOA, An-tónio; FINGER, Matthias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

MENDEIROS, Cláudia Cristina Silva. Educação Estética do Afeto nos Memoriais no Projeto Irecê. Maceió: Cesmac, 2016.

NÓVOA, António; FINGER, Mathias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

RAMOZZI-CHIAROTTINO, Zelia; FREIRE, José-Jozefran. O dualismo de Descartes como princípio de sua Filosofia Natural. Estudos Avançados, São Paulo, v. 27, n. 79, p. 157-170, 2013. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142013000300012>. Acesso em: 04 nov. 2020.

Published

2020-11-24

How to Cite

Feminella, M. F., & Paiva, Élica L. (2020). Professor e estudante e os encontros formativos:: como a formação do estudante é afetada a partir da formação biográfica do professor?. Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 10(26), 16–27. https://doi.org/10.46952/rebej.v10i26.377

Issue

Section

Artigos