Implementing an laboratory discipline in a professional master program in journalism

potentials and limitations

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v10i27.430

Keywords:

Journalism, Education, Professional Master's Program, Laboratory, Action research

Abstract

This report presents the experience of creating and implementing the discipline “Laboratory of Journalistic Intervention and Experimentation”, a mandatory course for students and researchers in the Professional Master Program in Journalism at FIAM-FAAM - Centro Universitário. Adopting the action research methodology, the laboratory discipline presented students with concepts and practices that could inspire experimental intervention projects in collaborative partnership with institutions that demanded changes in their communication processes. The report discusses the potentials and limits of the experience, considering obstacles in transposing collectively learned skills in students' individual research projects, negotiating deadlines with partners and publishing their finished prototypes.

References

ASSIS, Francisco de. Fim - editorial. Parágrafo, São Paulo, v. 6, n. 3, dez. 2018. Disponível em: <http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/863/591>. Acesso em: 30 dez. 2020.

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório do Seminário de Meio Termo - Comunicação e Informação. Brasília: CAPES, 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/comunicacao-informacao-pdf>. Acesso em: 30 dez. 2020.

EMERIM, Cárlida; PEREIRA, Fábio; PONTES, Felipe Simão; GROHMANN, Rafael. Pós-Graduação em Jornalismo no Brasil: desafios persistentes e proposta de agenda. In: MAR-TINEZ, Monica; SILVA, Marcos Paulo da; STORCH, Laura (orgs.). Pesquisa em Jornalismo: dos conflitos em pauta aos conflitos do campo. Rio de Janeiro: SBPJor, 2019, p. 18-22. Dis-ponível em: <http://sbpjor.org.br/sbpjor/wp-content/uploads/2019/11/Livro_SBPJor.pdf>. Acesso em: 30 dez. 2020.

LOPES, Dirceu Fernandes. Jornal laboratório: do exercício escolar ao compromisso com o público leitor. São Paulo: Summus Editorial, 1989.

MALULY, Luciano Victor Barros. ENTREVISTA - Maria Elisabete Antonioli: Novos desafios à formação superior em jornalismo. Revista Alterjor, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 34-39, 2016. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/114674>. Acesso em: 30 dez. 2020.

MARTINS, Rafael Barbosa Fialho. O jornal-laboratório como exercício da prática e teoria na formação superior em Jornalismo. Revista De Ciências Humanas, Viçosa, v. 12, n. 1, p. 84-94, jan./jun. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/3455>. Aces-so em: 30 dez. 2020.

MOURA, Dácio Guimarães de; BARBOSA, Eduardo F. Trabalhando com projetos: planeja-mento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis (RJ): Vozes, 2013.

PERUZZO, Cicilia M. K. Epistemologia e método da pesquisa-ação: uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., Goiânia, 2016. Anais [...]. Brasília: Compós, 2016. Disponível em: <http://www.compos.org.br/biblioteca/epistemologiaem%C3%A9tododapesquisa-a%C3%A7%C3%A3o...ciciliaperuzzo.modelocompos2016._3270.pdf>. Acesso em: 30 dez. 2020.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

____________________; OLIVEIRA, Lídia. Participação, cooperação, colaboração na relação dos dispositivos de investigação com a esfera da ação sob a perspectiva da pesquisa-ação. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 5., Porto, 2016. Anais [...]. Porto: Universidade Lusófona do Porto, 2016. Disponível em: <https://www.proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/978/954>. Acesso em: 30 dez. 2020.

Published

2021-03-21

How to Cite

Implementing an laboratory discipline in a professional master program in journalism: potentials and limitations. (2021). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 10(27), 119-133. https://doi.org/10.46952/rebej.v10i27.430

Issue

Section

Relato de Experiência