Um A generational look at the multimedia journalistic production

challenges in unifying laboratory practices and promoting multiplatform engagement

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v11i28.422

Keywords:

Generational characteristics. Professional Profile of the Brazilian Journalist. Journalistic Training. Laboratory Practices. Nucom Journalismo Niterói.

Abstract

Many of the rapid transformations that Journalism is currently experiencing are related to mastering of technologies. The study of the characteristics of the generations, beyond the already consolidated lists, and the profile of the Brazilian journalist, beyond the coldness of the statistical data, may indicate clues on how to adjust the teaching methods to overcome the challenges of the National Curriculum Guidelines and the engagement of students in the planning, executing, and broadcasting of the laboratory activities, actions that, in practice, differentiate them from the simple users of social media, bloggers, youtubers and digital influencers. In this article, we study the first steps to unify laboratory production at the Communication Center of the Estácio de Sá University - Niterói for multimedia and multiplatform broadcasting.

References

BRASIL. Portaria nº 203, de 12 de fevereiro de 2009. Relatório da Comissão de Especialis-tas instituída pelo Ministério da Educação - Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Jornalismo.

DOT, As gerações e suas formas de aprender - Conheça o perfil de cada geração e co-mo elas preferem se capacitar. Disponível em http://www.fatecsp.br/dti/pdf/geracao_z.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020

ESTELLITA, Eduardo. A importância do estudo das gerações. Casa do Saber. 2016. Dis-ponível em <https://www.youtube.com/watch?v=slsXKseXASg>. Acesso em: 20 fev. 2020

FEIXA, Carles e LECCARDI, Carmem. O conceito de geração nas teorias sobre juventude. Revista Sociedade e Estado - Volume 25 Número 2 Maio/Agosto 2010. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/se/v25n2/03.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2020.

FACEBOOK Jornal Estaciente. Disponível em <https://www.facebook.com/jornalestacient/>. Acesso em: 20 fev.2020

FACEBOOK Rádio Estação Niterói. Disponível em<https://www.facebook.com/radioestacaoniteroioficial>. Acesso em: 20 fev.2020

FACEBOOK Tv Estácio Niterói. Disponível em <https://www.facebook.com/estacaonit/>. Acesso em: 20 fev.2020

FACEBOOK Nucom Jornalismo Niterói. Disponível em <https://www.facebook.com/Nujornit>. Acesso em: 30 nov. 2020

INSTAGRAM @Nucomjor. Disponível em <https://www.instagram.com/nucomjor/>. Aces-so em 10 nov.2020

MICK, Jacques.; LIMA, Samuel. Perfil do jornalista brasileiro: características demográficas, políticas e do trabalho jornalístico em 2012. Florianópolis: Insular, 2013.

NOVELLI, Valéria Aparecida et al. Mediação da Informação: Usuários Gerações Veteranos, Baby Boomers, X, Y e Z. in XVI Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias. 2010. Disponível em <https://docplayer.com.br/24876813-Mediacao-da-informacao-usuarios-geracoes-veteranos-baby-boomers-x-y-e-z.html>. Acesso em: 22 fev. 2020.

PINTO, Suzi Sama. Carta de navegação: abordagem multimétodos na construção de um instrumento para compreender o operar da modalidade a distância. Disponível em <http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/4818/Suzi%20Sam%C3%A1%20Pinto.pdf>. Acesso em: 30 de mai. 2021

YOUTUBE. TVEN. Disponível em <https://www.youtube.com/channel/UC85Bn5Jk55B4KdE5sN5FNEw>. Acesso em: 20 fev.2020

Published

2021-06-19

How to Cite

Um A generational look at the multimedia journalistic production: challenges in unifying laboratory practices and promoting multiplatform engagement. (2021). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 11(28), 147-162. https://doi.org/10.46952/rebej.v11i28.422

Issue

Section

Relato de Experiência