A The importance of knowledge about Education in Journalism Higher Education

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v11i28.439

Keywords:

Education. Communication.  Knowledge. Training in Journalism.

Abstract

This article offers information on knowledge about education in higher education in journalism. Is this, in fact, significant knowledge that can reverberate in the professional performance of journalists? Motivated by this questioning, from the perspective of qualitative research in education, we adopted the Focus Group as a data collection technique, carried out with journalism students from a public university and journalists from this same educational institution in purpose to understand whether and how the Communication and Education discipline brought contributions to disciplinary training.

 

References

ANTONIOLI, Maria Elisabete. Jornalista profissional: novas competências para o egresso do bacharelo em Jornalismo. IN: PINHEIRO, Elton Bruno; VARÃO, Rafiza; BARCELLOS, Zan-ei (org). Práticas e tensionamentos contemporâneos no ensino de Jornalismo – Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Comunicação, 2018.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promul-gada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 02 jun. 2021.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a Televisão: seguido de A influência do jornalismo e Os Jogos Olímpicos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

CATANI, Denice Barbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, v.10, n.20, p.115-130, 1996. Disponí-vel em <http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/928/842>. Aces-so em: 04 mar. 2020.

CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do Jornalismo tem solução? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019.

ESCÁMEZ SÁNCHEZ, Juan. Ortega y Gasset. Trad: José Gabriel Perissé Madureira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

GOIS, Antônio. 80% dos brasileiros dizem ter interesse por matérias de educação. JE-DUCA (On Line), 02/08/2012. Disponível em: <https://jeduca.org.br/texto/80-dos-brasileiros-dizem-ter-interesse-por-materias-de-educacao>. Acesso em: 02 jun. 2021.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia. Ribeirão Preto, vol.12 n.24, 2003, p.149-161. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2002000300004>. Acesso em: 15 jan. 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e comunicação: interconexões e convergências. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 104 - Especial, p. 647-665, out. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000300002>. Acesso em: 25 mar. 2021.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEDITSCH, Eduardo. Novas e velhas tendências: os dilemas do ensino de jornalismo na sociedade da informação. REBEJ – Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, v.1, n.1, p.41-62, abr./jul. 2007.

PULITZER, Joseph. A escola de jornalismo na universidade de Columbia – o poder da opinião pública. Florianópolis: Insular, 2009.

RATIER, Rodrigo Pelegrini. Jornalismo e Jornalistas de Educação no Brasil: um olhar multifocal sobre história, estrutura, agentes e sentidos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo – USP, 2015.

SOUSA, Cynthia Pereira de; CATANI, Denice Barbara. A imprensa periódica educacional e as fontes para a história da cultura escolar brasileira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, SP, v.37, p.177-183, 1994. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/71310/74315>. Acesso em: 04 mar. 2020.

SOUZA, Luciana Karine. Recomendações para o uso de grupos focais na pesquisa quali-tativa. PSI UNISC. Santa Cruz do Sul, v.4, n.1, p.52-66, 2020. Disponível em <https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/13500/8617>. Acesso em: 15 jan. 2021.

Published

2021-06-19

How to Cite

A The importance of knowledge about Education in Journalism Higher Education. (2021). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 11(28), 54-68. https://doi.org/10.46952/rebej.v11i28.439

Issue

Section

Artigos