Visual systems analysis
media literacy in analysis and debate
DOI:
https://doi.org/10.46952/rebej.v11i29.441Keywords:
Media literacy, Teaching journalism, Media education, Online education, Visual communicationAbstract
The course Visual Systems Analysis, taught at undergraduate courses in the Department of Social Communication of Universidade Federal Fluminense, discussed media literacy through curatorial activities, analysis, and debate. This report describes the course’s organization in thematic modules, the way it approached the content and the activities that were carried out. Taught in 2020, during the covid-19 pandemic, the course had, in its methodology, principles of Online Education, privileging asynchronous content and interactions, to be not only accessible, but also interesting for students.
References
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior; Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. São Paulo: Martins Fontes, 2012 [n. d.].
AUFDERHEIDE, Patricia. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Aspen Institute, Communications and Society Program. Washington D.C., p. 44. 1993.
BONSIEPE, Gui. Retórica Visual/Verbal. In: BIERUT, Michael, et al. Textos clássicos do design gráfico. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1965], p. 177-183.
CENTER FOR MEDIA LITERACY. Questions, 2009. Disponível em: http://www.medialit.org/questionstips-qtips. Acesso em: 16 abr. 2021.
EMANUEL, Bárbara. Rhetoric in Graphic Design. 182 f. Dissertação (Master of Arts in Integrated Design) – Hochschule Anhalt, Dessau, 2010.
FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.
FRANK, Russell. Altered Photos Break Public's Trust in Media. Los Angeles Times, 07 abr. 2003. Disponível em: https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2003-apr-07-oe-russ7-story.html. Acesso em: 18 abr. 2021.
GOMES FILHO, João. Gestalt do Objeto: Sistema de Leitura Visual da Forma. São Paulo: Escrituras, 2008.
HADHAZY, Adam. Is That Iranian Missile Photo a Fake? Scientific American, 10 julho 2008. Disponível em: https://www.scientificamerican.com/article/is-that-iranian-missile/. Acesso em: 18 abr. 2021.
LALANCETTE, Mireille; RAYNAULD, Vincent. The Power of Political Image: Justin Trudeau, Instagram, and Celebrity Politics. American Behavioral Scientist, v. 63, n. 3, p. 1-37, nov. 2017.
MONMONIER, Mark. How to Lie with Maps. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.
NIEMEYER, Lucy. Elementos de semiótica aplicados ao design. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online. Acesso em: 17 nov. 2020.
ROGOW, Faith; SCHEIBE, Cindy. Key questions to ask when analyzing media messages, 2007. Disponível em: https://namle.net/wp-content/uploads/2020/09/NAMLE-Key-Qs.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SANTOS, Edmeia. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicologia. Braga: Universidade do Minho, 2009, p. 5658-5671.
SCHEIBE, Cindy; ROGOW, Faith. The Teacher's Guide to Media Literacy: Critical Thinking in a Multimedia World. Thousand Oaks: Corwin, 2012.
SCHILL, Dan. The Visual Image and the Political Image: A Review of Visual Communication Research in the Field of Political Communication. Review of Communication, v. 12, n. 2, p. 118-142, abr. 2012.
STRUNCK, Gilberto. Como criar identidades visuais para marcas de sucesso. Rio de Janeiro: Rio Books, 2007.
THOMAN, Elizabeth; JOLLS, Tessa. Literacia para o século XXI. Malibu: CML, 2011.
VAN DEN BROEK, Jos; KOETSENRUIJTER, Willem; DE JONG, Jaap; SMIT, Laetitia. Visual Language: Perspectives for both Makers and Users. The Hague (Haia), Holanda: Eleven, 2012.
WHEELER, Alina. Designing Brand Identity. Hoboken, EUA: John Wiley & Sons, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Bárbara Emanuel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).